Sivut

3.6.2017

Mistä energiaa syksyn pimeyteen?



Syksyllä pimeys lisääntyy ja moni kokee että se imee energiat minimiin. Saattaa tehdä mieli nukkua pidempään, viileä lenkkipolku ei kutsu kesän tapaan ja sokeri, ehkä alkoholikin, maistuu. Miten selvitä syksyn pimeydestä?

Mitään oikotietä ei syksyn pimeydestä selviytymiseen valitettavasti ole. Syksyllä saa energiaa samoista asioista jotka muinakin vuodenaikoina tuovat energiaa ja jaksamista. Syksyllä näihin kannattaakin satsata kahta kovemmin.

Syksyllä on hyvä varmistaa että jaksamisen peruspalikat on kunnossa. Näitä ovat:

- Riittävä liikunta
- Riittävä uni
- Stressin kohtuullistaminen
- Kiireettömyys
- Hyvät ihmissuhteet
- Alkoholinkäytön kohtuullistaminen
- Hyvä ateriarytmi
- Laadukas ruokavalio, josta hyvä mainita kohtuus sokerinkäytössä, laadukkaat hiilarit ja riittävä suojaravintoaineiden saanti

Halpa myyntitemppu mitä jotkin pillerikauppiat tuputtavat vähemmän valistuneille kuluttajille on vitamiinilisät. B- ja C-ryhmän vitamiineja tarjotaan syysväsymykseen. Siinä missä niiden puutos taatusti väsyttää, ei ylenmäärin nauttiminen tuo mitään hyötyjä. Jos syö kasviksia puoli kiloa päivässä, kaksi hedelmää ja pari desiä marjoja sekä riittävästi täysviljaa ja pähkinöitä, näiden vitamiinien saanti on turvattu. Hyvin rakennettu ruokavalio ei kaipaa vitamiinilisiä. Pillerimyyjät tietysti voivat väittää toista mutta he puhuvat omaan pussiinsa eikä heidän väitteitään tue tutkimusnäyttö. Maailman syöpätutkimussäätiökin neuvoo tyydyttämään vitamiinien tarpeen ruoalla juuri siitä syystä että pillereillä on niin helppo saada vitamiineja haitalliset määrät.

Jos sinua väsyttää eikä meinaa jaksaa, tsekkaa että syöt riittävän monipuolisesti. Älä hae pikafiksia tai lohtua pillereistä. Suuntaa katse elämääsi kokonaisuutena - stressi, vähäinen uni ja yksinäisyys panevat väsyttämään. Toki on mahdollista sekin ettei syksy ja pimeys vaan ole sinun juttusi, jolloin siitä ei koskaan mitään fantasiaa sinun kohdallasi saakaan. Täytyy vaan yrittää selviytyä. Selviytyminen sujuu parhaiten kun elämässä on peruspalikat kunnossa. Yksinäisyys, huono kunto ja stressi pahentavat pimeydestä kärsimistä entisestään. Täysillä voimavaroilla haasteista selviää parhaiten. Vitamiinipilleri voi piristää ihan samalla tavalla kuin kuppi kahviakin, mutta syksyn läpi puskeminen kahvilla tai douppaamalla vitamiineja kroppaan on typerää - toki kukin kohtelee kroppaansa niin kuin haluaa.

Lisävinkkejä selviämiseen voivat olla kirkasvalolampun hankkiminen tai etelänmatkan tekeminen keskellä syksyä. Jutteleminenkin auttaa, ja tähän voi tarvita terapeutin apua. Jos koet olevasi masentunut, hae ammattilaisen apua. Enkä nyt tarkoita itseäni vaan koulutettua psykologia tai terapeuttia.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti