13.7.2019

Ovatko corn flakesit mistään kotoisin?



Monen mielestä aamiaismurot ovat varmaan aika turhaa ruokaa. Monessa aamiaismurossa on paljon sokeria ja ravintoarvot ovat köyhiä. Esimerkiksi ihan perus corn flakes on enimmäkseen pitkälle jalostettua höttöä: siinä on kuitua ainoastaan kolmisen grammaa, kun taas kunnon täysjyväisissä elintarvikkeissa kuten kaurapuuro ja ruisleipä kuitua on vähintään 10 grammaa per sata grammaa tuotetta.

Vaikka itse harvoin suosittelen corn flakeseja eli maissihiutaleita kenellekään eivätkä ne kuulu päivittäiseen ruokavaliooni, on niillä yksi erittäin hyvä käyttökohde. Arvaatko mikä se on?

Monessa kasviperäisessä elintarvikkeessa on hyvät määrät rautaa, mutta ongelmaksi muodostuu usein se että kasviperäisistä elintarvikkeista rauta ei imeydy yhtä hyvin kuin eläinperäisestä. Lihan raudasta voi imeytyä jopa noin 30 % kun taas kaurapuurosta alimmillaan vain muutama prosentti. Kasviperäisen raudan imeytymistä heikentävät muut ravintoaineet kuten teen tanniinnit, mutta myös täysviljan fytaatit. Fytaatit heikentävät kasviperäisen, ei-hemiraudan, imeytymistä, ja mitä täysviljaisempaa viljatuote on, sitä enemmän siinä näitä raudan imeytymistä heikentäviä fytaatteja on. Raudan kannalta onkin ristiriitaista että täysjyväisissä elintarvikkeissa on enemmän sekä fytaatteja että rautaa. Vaikka rautaa on määrällisesti enemmän, suuri määrä fytaatteja haittaa imetymistä suuresti.

Corn flakesit astuvat tässä vaiheessa kuvioon kahdesta syystä:

1. Corn flakesit ovat ns höttöä joten niissä on vähemmän fytaattia
2. Corn flakesissa on runsaasti rautaa (8 mg/100 g)

Eli vaikka maissihiutaleet eivät muuten olisi ns ihanteellista ruokaa kenellekään, ne ovat oiva lisä sellaiselle henkilölle joka haluaa ehkäistä raudanpuutetta tai joka haluaa hoitaa raudanpuutettaan. Koska corn flakeseissa on määrällisesti runsaasti rautaa ja niiden imeytyminen on parempi kuin monessa täysjyväisessä lähteessä, corn flakes on itseasiassa oikein hyvä raudanlähde. Kenelle corn flakes sitten sopii ruoaksi?

En lähtisi suosittelemaan corn flakeseja tavalliselle toimistotyöntekijälle joka ei harrasta kauheasti liikuntaa, ja syynä on se että ne tosiaan ovat aikamoista höttöä eivätkä täytä vatsaa tai anna kuitua paljoakaan. Sen sijaan urheilulliselle henkilölle, erityisesti naiselle, ne ovat hyvä tapa saada energiaa urheilusuoritukseen ja varmistaa riittävä raudansaanti. Naisen raudantarve vaihtelee keskiarvon ollessa noin 15 mg/vrk, joten 50 g corn flakeseja antaa rautaa noin 25 % päivän tarpeesta. Jos henkilöllä on monia raudanpuutteen riskitekijöitä kuten runsaat kuukautiset, pitkän matkan juoksun harrastaminen tai colitis ulcerosa, corn flakes on hyvä osa kokonaisuutta.

En lähtisi ohjeistamaan kenellekään että perustaa liikaa hiilareiden- tai raudansaantiaan corn flakeseihin, mutta ne ovat oiva lisä varmistamaan riittävää raudansaantia. Aika helpolla niistä saa yhden neljäsosan tai jopa puolet päivittäisestä raudantarpeesta. Jos syöt corn flakeseja, muista kuitenkin syödä myös ainakin 50 mg C-vitamiinia koska se parantaa raudan imeytymistä. Corn flakesit ja appelsiini antaa hyvin potkua päivään.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti