Sivut

5.5.2018

Onko verenpaineesi koholla? Näin hoidat sitä elintavoilla



Jopa kahdella miljoonalla suomalaisella on verenpaineet koholla. Tämä ei ole hyvä juttu, sillä kohonnut verenpaine paksuntaa verisuonia ja sydänlihasta, mikä taas lisää riskiä sairastua sydän- ja verisuonitautiin. Onkin selvää että verenpaineen alentaminen toisi selviä terveyshyötyjä.

Miten verenpaineeseen voidaan elintavoilla vaikuttaa?

Kohonneen verenpaineen elintapahoito


Hyvä uutinen on, että kohonnutta verenpainetta voidaan radikaalisti pudottaa muuttamalla elintapoja fiksumpaan suuntaan. Verenpaineen hoidossa on viisi suurta kulmakiveä:
  1. Normaalipaino, erityisesti vyötärönympärys
  2. Ruokavalio, erityisesti suolan käytön maltillistaminen
  3. Alkoholi (tässäkin maltillistaminen)
  4. Liikunta
  5. Tupakoimattomuus
Katsotaan seuraavaksi kutakin kohtaa tarkemmin.

Kaikkein tärkeintä on normalisoida paino. Ylipaino nostaa erittäin tehokkaasti painetta suonissa. Positiivista on se että jo 5 – 10 % painonpudotus tuo tuloksia. Jos vyötärönympärys miehillä on alle 102 cm ja naisilla alle 88 cm, riskit pienenevät selvästi.

Ruokavalio on laaja kokonaisuus ja olen kirjoittanut siitä oman artikkelinsa täällä. Tärkeintä ruokavaliossa on tukea painonhallintaa, toiseksi tärkeintä maltillistaa suolan saanti. Suolaa olisi hyvä tulla enintään 5 grammaa päivässä.

Alkoholin kohtuukäyttö voi pienentää riskiä sydän-verisuonitauteihin, toisaalta alkoholi on samalla karsinogeeni eli syöpää aiheuttava aine. Mitä verenpaineeseen tulee, naisten tulisi nauttia sitä enintään yksi, miesten kaksi annosta päivässä. Yksi annos vastaa 3,3 dl keskiolutta tai 12 cl viiniä.

Liikunta tukee painonhallintaa mutta se myös itsenäisesti alentaa verenpainetta. Liikuntaa olisi hyvä tulla päivässä vähintään 30 minuuttia, ja tämä tarkoittaa liikuntaa jossa hengästyy jonkin verran. Astetta kovempi tavoite voisi olla ottaa joka päivä 10 000 askelta.

Tupakoinnin suhteen suositus ei voisi olla selkeämpi: älä tupakoi ja jos tupakoit, lopeta.

Tässä vielä tiivistys:


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti