Sivut

19.8.2015

Mietityttääkö rasvojen syöminen sinua?


Voin vain kuvitella miltä tuntuu ihmisestä joka ei ole ravitsemusalan asiantuntija. Lehdissä ja netissä on valtavasti ristiriitaisia uutisia rasvoista ja niiden terveysvaikutuksista. Äskettäin julkaistiin tutkimus, jossa kovan rasvan ei todettu olevan paha juttu ollenkaan. Miten ihmeessä tavallinen ihminen pystyy tässä ristitulessa päättämään miten kannattaa oikeasti syödä jos haluaa olla terve?
Haluan kertoa sinulle, joka olet ymmälläsi, erään asian rasvoista. Toivon että se rauhoittaa.
On totta, että kaikissa tutkimuksissa kovan rasvan ja sydän- ja verisuonisairauksien välillä ei ole löydetty yhteyttä.
Pointti ei kuitenkaan kovien rasvojen kohdalla ole niiden vähentäminen. Ei missään nimessä. Kovien rasvojen vähentämisessä ei ole mitään järkeä.
Pointti on siinä, mitä tuo niiden tilalle.
Ihmisen terveyttä heikentää jos vähentää kovia rasvoja ja tuo ruokavalioon sokeria ja valkoista leipää tilalle. Kovien rasvojen vähentäminen on hölmö tavoite ja huono ohje ravitsemusasiantuntijan suusta kuultuna.
Kovia rasvoja kannattaa korvata pehmeillä rasvoilla. Tämä edistää terveyttä.
Jos laitetaan toiselle puolelle voi, punainen maito, rasvainen punainen liha ja toiselle puolelle kylmäpuristettu oliivi- ja rypsiöljy, kala ja pähkinät, kuka oikeasti pitää ensin mainittuja terveydelle edullisempina kuin jälkimmäisiä?
Tässäkin on kyse balanssista: voi on täysin ok (85-vuotias, hyvässä kunnossa oleva mummini syö joka päivä voita eikä ole ikinä syönyt margariinia) ja lihasta saa tärkeää rautaa. Mutta jos kovan rasvan lähteitä on ruokavaliossa paljon enemmän kuin pehmeän, kannattaa pehmeitä napata ruokavalioon lisää.
Summa summarum, ei pelkkä vähentäminen vaan se mitä tuo tilalle. Siitä tässä on kyse.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti