8.2.2018

Vegaaniksi ryhtyminen ei ole paras ratkaisu


Puhdas kasvisruokavalio eli veganismi on kovassa huudossa juuri nyt. Mielestäni tämä on hyvä asia. Tätä puoltaa monet asiat, ehkä tärkeimpinä ilmastonmuutoksen hillitseminen ja terveysnäkökulma. Lihan korvaaminen kasviperäisellä proteiinilla kuten palkokasveilla edistää terveyttä ja vähentää kasvihuonepäästöjä.

Vaikka kasvisruokavalio onkin hyvä asia koska sen avulla ylläoleviin asioihin voidaan vaikuttaa, se ei ole ihanteellinen ratkaisu. Sen sijaan että useampi ihminen alkaisi vegaaniksi, paljon parempi vaikutus on jos useampi ihminen vähentää punaisen lihan ja ehkä myös maitotuotteiden syömistä ja korvaa niitä vegaanilähteillä. En tiedä, joskus tulevaisuudessa voi olla mahdollista että hyvinkin suuri osa ihmisistä on vegaaneja. Mutta tällä hetkellä, en näe sitä realistisena saatikka sitten edes tärkeänä asiana. Mielestäni paljon parempi on maltillinen ratkaisu oli asia sitten mikä tahansa. Kun mietin ympärilläni olevia ihmisiä ja vastaanotollani ja pt-hommissa käyviä niin aika pieni prosentti on kauhean vastaanottavainen ajatukselle että liha pitäisi jättää kokonaan pois. Sen sijaan lihan määrän vähentäminen on lähes jokaiselle hyväksyttävä ajatus.

Olen itse tietynlainen esimerkki asiasta. Olen aikaisemmin ollut kunnon lihansyöjä - punaista lihaa meni ehkä joka päivä 100 - 150 grammaa, lisäksi maitorahkaa viikossa ehkä jopa kiloja. Tätä nykyä lihaa menee viikossa 400 g - joinain viikkoina ei sitäkään kun korvaan sen nyhtökauralla, härkiksellä tai kalalla - ja maitorahkan tilalla on pähkinöitä ja rusinaa. Tämän asian suhteen prosessi on itseasiassa vielä kesken ja voi olla että tulevaisuudessa yritän korvata vieläkin suuremman osan lihasta esim. palkokasveilla.

Eikä toki kannata unohtaa sitäkään että lähtökohtaisesti tiukat rajoitusruokavaliot altistavat puutoksille. Kasvisruokavalion voi tietysti kasata fiksuksi mutta kannattaa muistaa että vegaaniruokavaliota noudattavalla naisurheilijalla on kasvanut riski raudanpuutokseen ja raudanpuutosanemiaan. Kaikki eivät jaksa miettiä ruokavaliotaan ja eri ravintoaineiden saantia niin tarkasti ja tällöin paras takuu on monipuolisuus.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti