Sivut

6.5.2018

5 syytä käyttää rypsiöljyä



Rypsiöljy on eräs terveellisimpiä rasvoja. Nostetaan esille viisi syytä, miksi jokaisen kannattaa käyttää rypsiöljyä säännöllisesti.

1. Erinomainen rasvahappokoostumus

Rypsiöljyn rasva on enimmäkseen pehmeää rasvaa, joka voitelee suonia ja auttaa ehkäisemään sydän-verisuonisairauksia. Rypsiöljyn monityydyttymättömät rasvahapot ovat erityisen tehokkaita alentamaan haitallista LDL-kolesterolia.

2. Hyvä E-vitamiinin lähde

E-vitamiini on rasvaliukoinen vitamiini ja antioksidantti eli se ehkäisee solujen hapettumista. Rypsiöljyn rasvat ovat koostumukseltaan sellaisia että ne hapettuvat herkästi: E-vitamiinin mukanaolo kuitenkin ehkäisee hapettumista tehokkaasti. Ruokalusikallinen rypsiöljyä antaa 30 % päivän E-vitamiinin tarpeesta.

3. Siitä saa helposti omega-3-rasvahappoja

Osalle tulee yllätyksenä se että rypsiöljy on eräs ruokavalion parhaita omega-3-rasvahappojen lähteitä. Ruokalusikallinen rypsiöljyä sisältää 1,5 grammaa omegakolmosia. Kun syöt rasvaista kalaa pari-kolme kertaa viikossa, nappaat kourallisen pähkinöitä tai siemeniä päivittäin ja käytät rypsiä päivittäin ruokalusikallisen verran, omega-3-rasvahappojen saantisi on hyvällä mallilla.

4. Hinta

Rypsiöljy maksaa alle neljä euroa litralta, mikä on huomattavasti vähemmän kuin kalliimpien oliivi- tai avokadoöljyjen. Terveellisesti syömisen vaikeutta perustellaan usein sen kalleudella mutta rasvan kohdalla se ei ainakaan pidä paikkaansa.

5. Rypsiöljy ehkäisee kolesterolin hapettumista

Palomäki ja kumppanut (2010) tutkivat voin ja rypsiöljyn vaikutuksia veren rasva-arvoihin. He totesivat että voin vaihtaminen rypsiöljyyn vähensi kokonaiskolesterolia 8 %, LDL-kolesterolia 11 % ja hapettuneen LDL:n määrää peräti 16 %. Rypsiöljy ei siis näytä hyvältä ainoastaan paperilla vaan toimii myös käytännössä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti