Sivut

9.2.2018

Kuinka taltuttaa säästöliekki


Säästöliekkiä ei voi estää jos haluaa pudottaa painoa. Säästöliekki on luonnollinen ilmiö: sen on kehon vastaus siihen että ihminen haluaa laihtua. Keho rakastaa tasapainotilaa eikä halua asioiden muuttuvan. Tästä syystä aina kun syöt kulutusta vähemmän, aineenvaihduntasi hidastuu (säästöliekki), ja aina kun syöt kulutustasi enemmän, aineenvaihduntasi vilkastuu. Tämä hommeli toimii siis molempiin suuntiin.

Säästöliekkiä ei siis voi estää. Voidaankin lopettaa hedelmätön keskustelu siitä, kuinka ehkäistä säästöliekkiä. Säästöliekkiä ei voida estää mutta sitä voidaan maltillistaa. Ja sitä voidaan maltillistaa pitämällä malttia laihduttamisessa. Kun et pudota kaloreita kauhean alas ja syöt mieluummin vähän enemmän kuin liian vähän, säästöliekki ei pukkaa yhtä hurjasti päälle.

Kuntosaliharjoittelu on mitä parhaimpia keinoja pitää säästöliekki kurissa. Tai en tiedä voiko suoraan sanoa että kuntosali vähentää säästöliekkiä - tarkemmin sanottuna homma menee niin että kova laihduttaminen syö lihasmassaa, joka alentaa perusaineenvaihduntaa. Kun tehdään kuntosaliharjoittelua, voidaan lihasmassaa jopa lisätä, mikä ei ainoastaan ehkäise aineenvaihdunnan hidastumista (säästöliekkiä) vaan jopa nostaa sitä. Näin kehonkoostumuskin muuttuu todenteolla.

Toisaalta laihdutettaessa kannattaa syödä riittävästi proteiinia, koska se ylläpitää lihasta ja minimoi perusaineenvaihdunnan menetykset. Tosin proteiinissakaan ei kannata liioitella. En yleensä neuvo kenellekään juuri normaalia (noin 1 g/painokilo/vrk) suurempia proteiinimääriä ellei tavoitteena ole mahdollisimman suuri lihasmassan kasvattaminen tai kyseessä kova urheilija. Kyllä tavallinen kuntoilija hyvään kuntoon pääsee normaalilla proteiininsaannillakin jos asiat tehdään kokonaisuutena hyvin - ei siinä tarvitse säästöliekillä hifistellä! :)

Tässä lisää säästöliekkijuttuja:

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti