Sivut

3.6.2017

Syöminen heti treenin jälkeen vahvistaa luustoa



Iskuja sisältävä treeni vahvistaa luustoa, mutta sillä kuinka treenin jälkeen syö voi olla myös vaikutusta luuston kuntoon.

Rebecca Townsend ja kumppanit (2017) tutkivat heti treenin jälkeen nautitun palautusjuoman vaikutusta luustoon. Ensimmäinen ryhmä nappasi treenin jälkeen placebojuoman. Toinen ryhmä otti heti treenin jälkeen hiilari-proteiini-yhdistelmän, jossa hiilaria oli 1,5 g/kg ja proteiinia 0,5 g/kg. Kolmas ryhmä nautti hiilari-proteiini-kombon 2 tuntia treenin jälkeen.

Lopputulos oli että heti treenin jälkeen nautittu palautusjuoma vähensi luun resorptiosta kertovia markkereita ja vastaavasti lisäsi luun muodostumista kuvaavien markkereiden pitoisuuksia. Lopputuloksena luun säilymisen kannalta positiivinen tasapaino.

Tutkimuksen nimi on "The Effect of Postexercise Carbohydrate and Protein Ingestion on Bone Metabolism" - tätä ei kuitenkaan pidä tulkita puheenvuoroksi nimenomaan palautusjuoman käyttämiseen. Tämä kannattaa tulkita puheenvuoroksi sen puolesta että treenin luustoa vahvistavaa vaikutusta voidaan boostata syömällä HETI treenin jälkeen. Palautusjuoma on yksi vaihtoehto, mutta ihan yhtälailla voi syödä perusruokaa heti treenin jälkeen. Heti näyttää olevan parempi vaihtoehto kuin 2 tuntia treenin jälkeen - mielenkiintoinen kysymys on, kuinka heti tämän tarvitsee olla jotta hyödyt saavutetaan? Todennäköisesti vartti on ok, melko varmasti vielä puolikin tuntia. Voidaan spekuloida että safkaa tunti treenin jälkeen antaa paremman vasteen kuin 2 tuntia.

Toisaalta jos treenaa tavoitteellisesti ja haluaa esim. lisää lihasmassaa, ravinnon nauttiminen heti treenin jälkeen tuo muutenkin potentiaalisia hyötyjä lisäten lihasten ja voiman kasvua. Kyseessä on ajoittamisen ja anabolisen ikkunan käsite, joka ei ole mikään uusi juttu. Olen pohtinut aihetta jo gradussani 2012 ja 2013. Ajoittamisella on potentiaalisia hyötyjä lihaskasvuun, jonka lisäksi erittäin positiivisena hyötynä vaikutusta myös luustoon. Osteoporoosista ja hauraudesta kärsivälle vanhukselle tässä on käsillä erittäin hyödyllinen sovellutus: kun treenataan kuntosalilla tai kävellään portaita ja nautitaan ravintoa heti treenin jälkeen, saadaan kaksi kärpästä yhdellä iskulla vaikutusten kohdistuessa sekä luustoon että lihaksiin. Lihaskasvu on aina kotiin päin - kenelle tahansa, mutta varsinkin vanhukselle.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti