Sivut

1.5.2017

Vatsaystävälliset ruoat-lista

Tässä pikainen tsekkauslista jokaiselle joka kärsii vatsavaivoista. Tämä on myös erinomainen lista urheilijalle joka saa vatsavaivoja ennen tärkeää urheilusuoritusta - valitsemalla näitä ruokia voidaan oireiden todennäköisyyttä pienentää. Kokeile ja muokkaa lista itsesi näköiseksi!

Kasvikset ja peruna

  • Kypsentämättömät kasvikset, hedelmät ja marjat voivat lisätä vatsavaivoja ==> parempia vaihtoehtoja ovat esimerkiksi kuorittu kurkku tai tomaatti
  • Kasvikset kannattaa raastaa, jolloin ne voivat sopia paremmin. Kasvisten kypsentäminen ja soseuttaminen tekee niistä ystävällisempiä vatsalle
  • Yksi vaihtoehto on kokeilla kasviksia lastenruokasoseina
  • Peruna menee paremmin keitettynä tai soseena. Myös porkkanan voi keittää
  • Kasvismehut ovat paremmin siedettyjä

Hedelmät ja marjat

  • Hienojakoisena soseena, mehuina ja siivilöityinä kiisseleinä
  • Banaani sellaisenaan, säilykehedelmät, kivetön meloni, kuorittu pehmeä persikka
  • Sitrushedelmät kannattaa nauttia mehuina

Viljatuotteet

  • Mieluummin vaalea kuin tumma leipä
  • Kaurapuurossa ei ole FODMAP:eja ja se on hellempi vatsalle
  • Ylipäätään vähän kuitua sisältävät puurot
  • Valkoinen riisi, makaroni ja pasta

Liha, kana, kala ja kananmuna

  • Liha sopii paremmin mureana joten se kannattaa kypsentää hyvin
  • Kannattaa kokeilla jauhelihaa tai lihan soseuttamista
  • Kala sopii sellaisenaan
  • Leikkeleissä täyslihavaihtoehto, makkara ilman kuoria
  • Kananmuna keitettynä tai munakkaana

Maitovalmisteet

  • Jos kärsii vatsavaivoista ennen kilpailua, maitotuotteiden vähälaktoosisuutta tai laktoosittomuutta tulee painottaa
  • Kannattaa kokeilla hapanmaitotuotteita

Mausteet

  • Mausteiden käytön kanssa kannattaa olla varovainen

Probiootit ja piparminttuöljykapselit

  • Kenen tahansa vatsavaivoista kärsivän kannattaa kokeilla probiootteja, mutta jos vatsavaivat ovat pahimmillaan ennen kilpailua, niistä voi saada hyvän lisän vatsavaivojen vähentämisen työkalupakkiin. Moneen probioottiin on lisätty FODMAP-hiilihydraatteja kuten inuliinia joten nämä eivät tietenkään sovi herkkävatsaiselle
  • Piparminttuöljykapseleilla on taipumus rauhoittaa suolta joten niitäkin kannattaa ehdottomasti kokeilla

Suolensisältöä kiinteyttävät ruoat

  • Banaani, riisi ja pasta kiinteyttävät suolensisältöä joten jos vatsa on sekaisin, niitä kannattaa ehdottomasti kokeilla

LÄHDE


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti