Sivut

21.5.2017

Terveellinen ravitsemus on yliarvostettua


Vaikka ravitsemuksella onkin suuri vaikutus terveyteen, ei tämä ole koskaan lähellekään 100 % ja vielä vähemmän 120 %.

Terveellinen ravitsemus on ainoastaan yksi osa terveellisiä elintapoja. Kun oma ravitsemus on pääosin terveellinen, ei sen muuttaminen terveellisemmäksi tuo enää lisähyötyjä terveyteen. Asia menee pikemminkin päinvastoin - ravitsemuksen muuttaminen 100 % terveelliseksi kääntyy helposti itseään vastaan. Tähän on ainakin muutama pätevä syy. Näihin kuuluu:

- C-vitamiini on antioksidantti. Liian suurina määrinä nautittuna se muuttuu oksidantiksi eli hapettumista edistäväksi. Varsinkin jos suuria määriä C-vitamiinia syödään muiden antioksidanttien, esim. beetakaroteenin ja E-vitamiinin kanssa, mahdollisuus on sitäkin suurempi. Mikä tahansa ravintoaine, oli se sitten kuinka terveellinen, muuttuu riittävässä määrin epäterveelliseksi. Usein sama pätee käänteisesti myös toisin päin.

- Meidän kunkin elämässämme olevien voimavarojen yhteenlaskettu määrä on 100 %. Sitä ei voi ylittää. Jos käytät voimavaroistasi 80 %, sinulla on 20 jäljellä. Jos käytät hurjasti energiaa ruokavalion aivan huippuunsa viilaamiseen, saattaa käydä niin että sinulla riittää vähemmän paukkuja muihin vähintään yhtä tärkeisiin asioihin. Hyvä esimerkki kovaa treenaava urheilija joka stressaa proteiinilisän nauttimisesta HETI treenin jälkeen. Tai elintapamuutosta aloitteleva mies joka haukkaa liian ison palan kakkua kerralla kun haluaa muuttaa kaikki HETI mahdollisimman terveelliseksi. Tässä käy usein niin että ennemmin tai myöhemmin tulee vastaan elämäntapamuutosväsymys.

Terveellinen ravitsemus on ihan perusjuttujen huomioimista. Arkista perustekemistä. Siinä ei tarvitse tehdä ihmeitä eikä käyttää kiihottavan kuuloisia ravinteita. Esim. jos on kiire eikä kerkeä sen takia syömään, tulee ensin laittaa kiire kuntoon jotta pystyy syömään. Peruslautasmalli on turhan harvan suomalaisen käytössä.

Käytä voimavarasi ensisijaisesti seuraavien asioiden kondikseen laittamiseen:
  1. Katsotko televisiota vähintään kaksi tuntia päivässä?
  2. Onko vyötärönympäryksesi yli 80 cm (naiset) tai 90 cm (miehet)?
  3. Harrastatko liikuntaa alle 30 min päivässä?
  4. Tupakoitko?
  5. Juotko itsesi humalaan ainakin pari kertaa kuussa tai otatko annoksen* alkoholia päivässä?
  6. Onko elämäntilanteesi stressaava?
  7. Nukutko riittävästi?
  8. Syötkö liikaa sokeria tai valkoista viljaa?
  9. Jääkö kuidunsaantisi alle 25 grammaan päivässä?
  10. Syötkö alle puoli kiloa kasviksia päivässä?
  11. Otatko päivässä alle 10 000 askelta?
  12. Hoidatko ihmissuhteitasi yhtä hyvin kuin tililläsi olevaa rahaa?
  13. Onko seksielämäsi kunnossa?
  14. Oletko hyvinvoivassa ja tukea antavassa parisuhteessa, jossa tarpeisiisi vastataan?
  15. Käytkö säännöllisin väliajoin hammaslääkärin tarkastuksessa?
  16. Annatko itsellesi omaa aikaa ja rentoudutko?
  17. Istutko 8 tuntia päivässä?
  18. Syötkö kalaa ainakin 2 kertaa ja punaista lihaa enintään puoli kiloa viikossa?
  19. Syötkö suolaa enintään 5 g päivässä?
  20. Täytätkö ravintoaineiden saannin ruoalla, ei pillereillä?**

* 10 g alkoholia päivässä lisää alttiutta rintasyöpään 7-10 %, vastaa:
Lasillinen viiniä, 12 cl
Pullo keskiolutta, 3,3 dl
Viinapaukku 4 cl

** Maailman syöpätutkimussäätiön suositus

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti