Sivut

27.5.2017

Satsaa monipuoliseen aamupalaan!



Aamupala on hyvä startti päivälle. Ei kannata kuitenkaan mennä vanhanaikaiseen ja syödä aamulla pelkkiä muroja. Tukeakseen kylläisyyttä ja jaksamista aamupalan on hyvä olla kuin lounas: mahdollisimman monipuolinen.

Kaurapuuro on hyvä valinta aamupalalle, mutta usein koetaan ettei se yksinään pidä nälkää loitolla. Tähän on selkeä syy: kaurapuuro sisältää kyllä laadukasta hiilaria ja tuhdisti kuitua, mutta siinä ei juurikaan ole proteiinia ja rasvaa. Ja proteiini ja rasva ovat olennaisia kylläisyysvaikutuksen syntymisessä. Sen sijaan että söisit aamupalaksi pelkkää kaurapuuroa, kokeile seuraavaa komboa:

- Kaurapuuroa
- Marjoja 1 dl (oikeita marjoja, ei kuivattuja)
- Kananmuna tai maustamatonta maitorahkaa
- Kourallinen pähkinöitä tai siemeniä

Nyt aamupalassa on kaikkea: kuitua, hiilaria, rasvaa ja proteiinia. Lounaalle saakka jaksaa paljon paremmin. Jos nälkä yllättää kuitenkin ennen lounasta, kannattaa ottaa muutamaa tuntia ennen välipala.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti