Sivut

27.5.2017

Onko voi ravintoainepommi?



Törmään usein ravitsemusväittämään, että voi on ravintoarvoltaan tuhtia tavaraa. Voissa väitetään olevan hyviä rasvahappoja sekä suojaravintoaineita. Pitääkö väite paikkansa?

Voi ja rasvakoostumus


100 grammassa voita on tavallisesti noin 80 grammaa rasvaa. Tästä enemmistö on tyydyttyneitä rasvahappoja. Me suomalaiset saamme tyydyttyneitä rasvahappoja eli kovaa rasvaa ruokavaliosta oikein riittävästi - pikemminkin niin että kovaa rasvaa olisi hyvä korvata isommissa määrin pehmeällä rasvalla. Voissa on kovaa rasvaa noin 50 grammaa per 100 grammaa voita.

Voista elää edelleen sitkeä väite että siinä on elimistölle välttämättömiä rasvahappoja. Väite ei pidä paikkansa - välttämättömiä rasvahappoja voissa kyllä on, mutta määrät ovat niin pieniä ettei tällä ole minkään sortin käytännön merkitystä. 100 g voita sisältää:

- Alfalinoleenihappoa 0,4 g ja
- Linolihappoa 1 g

Entä sitten omega-3? Voin omega-3 on juuri edellä mainittua alfalinoleenihappoa. Voidaankin sanoa että voissa on erittäin niukasti omegakolmosta.

Yhtä sitkeä väite kuin voin välttämättömien rasvahappojen hyvä pitoisuus on se että luomuvoi on mitä parhain omegakolmosen ja/tai välttämättömien rasvahappojen lähde. Tämä ei myöskään pidä paikkaansa.

Voi ja vitamiinit


100 grammaa voita sisältää 600-700 mikrogrammaa A-vitamiinia. Päivittäinen tarve on miehillä 900, naisilla 700 mikrogrammaa (raskaana olevilla ja imettävillä korkeampi suositus). Saadakseen päivittäisen tarpeensa verran A-vitamiinia tulee voita syödä melkein 100 grammaa.

D-vitamiinia voissa väitetään olevan. Tämä ei kuitenkaan pidä paikkaansa: voissa EI ole D-vitamiinia.

Kolmatta rasvaliukoista vitamiinia, E:tä, voissa ei myöskään ole.

Yhteenveto


Voissa ei juurikaan ole tärkeitä ravintoaineita. A-vitamiini kannattaa mieluummin ottaa porkkanasta. Välttämättömät rasvahapot saat paremmin rypsiöljystä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti