Sivut

27.4.2017

Vegaanin vitamiinilisät


Puhdas kasvisruokavalio eli veganismi on erittäin terveellinen tapa syödä. Vegaaniruokavaliossa kaiken a ja o on kasata ruokavalio riittävän monipuoliseksi, jotta puutoksilta vältytään. Hyvä keissiesimerkki tästä on kalsium: moni tietää että maito on hyvä kalsiumin lähde, mutta huomattavasti harvempi tietää että moni kasvikunnan tuotekin on kalsiumpitoisuudeltaan erinomainen. Esimerkiksi manteli, siemenet ja maidon kasviperäiset korvikkeet.

Kasvisruokavaliossa on kuitenkin kaksi ravintoainetta joita ravinnosta ei saa: nämä ovat B12-vitamiini ja jodi.

B12-vitamiinia on aktiivisessa muodossa vain ja ainoastaan eläinkunnan tuotteissa. Puutosoireisiin kuuluu uupumus, hermostolliset häiriöt, kielitulehdus, pitkään jatkuneena megaloblastinen anemia, jossa punasolujen koko suurenee, mutta veren hemoglobiinipitoisuus pienenee. Koska puhdas kasvisruokavalio ei tätä vitamiinia sisällä, tulee se ottaa nappina.

Lisää B12-vitamiinista voit lukea B12-vitamiinikirjoituksestani täältä.

Jodi on kivennäisaine, jonka puutos hidastaa aineenvaihduntaa ja voi pahimmillaan aiheuttaa suurentuneen kilpirauhasen, struuman. Lisää jodista viime vuoden kirjoituksestani.

Jodin parhaita lähteitä ovat maitotuotteet, kala ja kananmuna. Ja jodioitu suola - mutta jos se on ainoa jodia sisältävä ruoka, ei jodinsaantia voi perustaa pelkästään siihen koska muuten suolaa tulisi syödä niin suuria annoksia että verenpaine paukkuu. Myös levissä on jodia, mutta koska niiden pitoisuudet vaihtelevat rankasti ja määrä voi olla niin suuri että peräti liiallinen saanti on mahdollinen, ei jodinsaantiakaan voi neuvoa laitettavaksi levän vastuulle. Tästä syystä vegaanin kannattaa ottaa B12-vitamiinilisän kylkeen myös jodi.

Jos kuitenkin haluaa saada jodin ja B12-vitamiininsa ravinnosta, on siihen erittäin simppeli ratkaisu: vaihtaa puhtaan veganismin joko laktovegetarismiksi tai lakto-ovovegetarismiksi eli kasvisruokavalioksi, jossa on joko maitotuotteet tai maitotuotteet sekä kananmuna mukana.

Jo pelkällä maitotuotteiden lisäämisellä sekä jodin että B12-vitamiininsaanti paranee huomattavasti. Voi toki tehdä niinkin että jättää maitotuotteet syömättä ja korvaa ne kasviperäisillä korvikkeilla kuten kaura- tai mantelijuomilla (nämä eivät saa olla luomuja, koska luomuun harvoin lisätään vitamiineja), jotka sisältävät B12-vitamiinia. Ja ottaa pillerinä ainoastaan jodin. Tässäkin on erilaisia komboja, ja niin kuin vanha viisaus sanoo: on monta tietä Roomaan. Jos olet vegaani, muista monipuolisuus ja laskeskelu, että saat varmasti kaiken tarvittavan!

Tsekkaa tästä muut kasvisruokavaliokirjoitukseni.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti