Sivut

1.4.2017

Tarvitseeko treenaaja palautusjuomaa?



Metroasemille ja bussipysäkeille on ilmestynyt mainos, jossa sanotaan kuta kuinkin näin: jos et varmista palautumistasi treenistä, älä vaivaudu treenamaan. Tässä on niin totuuden kuin juksauksenkin siemen.

On aivan totta että kovaa, paljon (ainakin tunti päivässä kovaa reeniä?) ja tavoitteellisesti treenaava saattaa hyötyä palautusjuomasta - eli siis siitä, että proteiinia ja hiilaria sisältävää juomaa nautitaan heti harjoittelun jälkeen. Tällöin olennaista on kuitenkin muistaa että palautusjuoma on kirsikkana kakun päällä, pyramidin huipulla - tarkoitan siis sitä että se on tärkeysjärjestyksessä vähäisimpänä. Ateriarytmi, kunnon aamupala, riittävästi energiaa, riittävästi rakennusainetta lihaksille, vitamiineja, kivennäisaineita, hyvää rasvaa jne, näiden on hyvä olla kondiksessa ennen kuin aletaan hifistelemään ravintoaineiden ajoittamisella.

Sitten taas toisaalta, jos ateriarytmi on kunnossa ja energiaa tulee tasaisesti päivän mittaan, palautusjuoman hyödyt jäävät kyseenalaisiksi. Treenin jälkeinen anabolinen ikkuna ei ole vain vartti - lihakset herkistyvät ottamaan ravinteita vastaan vielä monta tuntia treenin jälkeen. Tietysti käytännön näkökulmasta palautusjuoman nauttiminen voi olla fiksua - jos ei ole mahdollisuutta syödä treenin jälkeen esim. kotimatkan takia, palautusjuoman nappaaminen voi olla järkevää.

Jos treenaat kolme kertaa viikossa noin puolentoista tunnin kovan salitreenin ja ateriarytmisi on kunnossa, ei palautumisella ole niin kova kiire että HETI treenin jälkeen täytyy napata jotain suuhun. Varsinkin jos treenaat kolmijakoisella eli treenattuasi haukkarin seuraava treeni on vasta viikon kuluttua, hauiksillasi on palautumisaikaa 7 x 24 tuntia, jolloin palautusjuomalla kikkailu on turhaa hifistelyä.

Harjoittelusta täytyy palautua koska ilman palautumista ei tapahdu edistystäkään. Palautuminen ei kuitenkaan VAADI ravinnon nauttimista HETI treenin jälkeen. Palaudut kyllä kun syöt päivän mittaan riittävästi. Palautusjuoma voi nopeuttaa palautumista mutta onko tällä mitään merkitystä onkin sitten eri asia. Enemmistölle liikkujista ei. Jos kuitenkin kilpailet eli menet kovaa ja tavoitteellisesti harjoitteleva-kategoriaan, palautusjuoma on yksi työkalu suorituskyvyn huippuunsa hiomisen työkalupakissa ja minusta olisi typerää jättää tämä työkalu käyttämättä - oli sen merkitys sitten 1 % tai 0,25 %, huipulla sentit ja sekunnit ratkaisevat. Niin palautusjuomassa kuin missä tahansa muussakin ravitsemuskysymyksessä on kyse asiayhteydestä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti