Sivut

17.4.2017

Gluteeni, vatsavaivojen pahapoika?



Gluteeni on ohrassa, vehnässä ja rukiissa esiintyvä proteiini. Toisin kuin joskus luullaan, gluteeni ei ole hiilihydraatti, vaikka sitä hiilihydraattilähteissä esiintyykin.

Vatsavaivat kuten turvotus, ripuli ja vatsakipu laitetaan usein gluteenin piikkiin. Vaikka osa ihmisistä ihan tutkitusti onkin yliherkkiä gluteenille, tosiasiassa vatsavaivojen aiheuttaja harvemmin on gluteeni.

Ohra, venhä ja ruis aiheuttavat herkkävatsaiselle harmaita hiuksia. Kun nämä viljat sitten poistaa ruokavaliosta, oireet helpottuvat tai parhaimmassa tapauksessa jopa poistuvat kokonaan. Tästä vedetään helposti johtopäätös, että juuri gluteeni olisi vatsavaivojen pääpiru.

Ohra, venhä ja ruis sisältävät gluteenia. Ohra, vehnä ja ruis sisältävät myös fermentoituvia hiilihydraatteja - yhdisteitä, jotka imeytyvät puutteellisesti ohutsuolessa ja jatkavat matkaa paksusuoleen. Paksusuolen bakteerit ottavat niistä energiaa käymisprosessilla eli fermentaatiolla. Fermentaatiolla on edullisia terveysvaikutuksia kuten lyhytketjuisten rasvahappojen tuotanto sekä positiivinen vaikutus suolen hyviin bakteereihin, mutta sivutuotteena syntyy kaasua ja suoleen imeytyy vettä. Tämä aiheuttaa turvotusta ja kipua vatsassa.

Yllättävän moni kärsii herkästä vatsasta. Tutkimusten mukaan tämä ei kuitenkaan selity gluteenilla vaan edellä mainituilla fermentoituvilla hiilihydraateilla, joita FODMAP:ksikin kutsutaan. Tämä on vähintäänkin hämäävää, kun runsas FODMAP-pitoisuus kulkee käsi kädessä gluteenin kanssa. Jos kärsii vatsavaivoista, kannattaa vähentää gluteenipitoisten viljojen saantia koska samalla tulee vähentäneeksi fermentoituvia hiilihydraattejakin.

Viljoja ei kannata kokonaan jättää ruokavaliosta pois: herkkävatsaisen on hyvä korvata ruis, vehnä ja ohra puhtaalla, gluteenittomalla kauralla sekä esimerkiksi kvinoalla, tattarilla ja riisillä. Näin ruokavalio pysyy monipuolisena.Vatsan rauhoituttua ruisleipää ja ohrapuuroa voi tuoda varovaisesti ja pieninä annoksina takaisin ruokavalioon. Mikäli tuntuu hankalalta, kannattaa varata aika toiminnallisiin vatsavaivoihin perehtyneelle ravitsemusterapeutille.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti