Sivut

20.9.2016

Neljä asiaa, jotka sabotoivat unelmasi timmistä kropasta




1. Liiallinen sokerin ja puhdistetun hiilarin nauttiminen.
Makeiset, limut, mehut, sokeroidut maitotuotteet, sokeriset murot, leivonnaiset, naksut, keksit, you name it. ”Höttöhiilarit” pitävän nälän heikosti loitolla antaen kuitenkin runsaasti kaloreita. Myös ravintoarvoltaan höttöhiilarit ovat kovin köyhää porukkaa. Sokerit ovat tyhjiä kaloreita.

2. Rasvainen ruoka
2010-luvulla on todella muodikasta slämmätä sokereita. Monen silmissä rasva on kokenut renesanssin – kyllähän rasvoja nyt tarvitaan, aivoistakin suuri osa on rasvaa! Voi on luonnollista, siispä sen on pakko olla hyvää (kärpässienikin on muuten luonnollista).
Väärin.
Rasvoja tarvitaan – niitä kannattaa olla noin 30 % kaikesta saamastamme energiasta – liiallinen rasvan syöminen lihottaa kaloria kohden kuitenkin aivan yhtä lailla kuin hiilareidenkin. Tai itseasiassa jopa enemmän, sillä rasvan aiheuttama lämmöntuotto elimistössä on pienempi kuin hiilarilla. Monessa ruoassa sokerinen ja rasvainen yhdistyvät: suklaa, leivonnaiset, pikaruoka, naksut.

3. Nihkeily kasvisten, juuresten, marjojen ja hedelmien kanssa
Kun et syö puolta kiloa kasviksia päivässä, jätät käyttämättä valtaisan kylläisyyttäsi edistävän potentiaalin: kasvikset antavat nolla kaloria energiaa ja runsaasti elintärkeitä suojaravintoaineita. Kaiken lisäksi ne täyttävät – ja vielä täysin ilmaiseksi. Kasvikset eivät nimittäin lihota. Jos syöt 300 grammaa vähemmän kasviksia kuin normaalisti, syöt todennäköisesti 300 grammaa enemmän jotain muuta: leipää, pastaa, lihaa…

4. Harrastat liikaa television katselua ja muita passiivisia ajanvietteitä
Harva ihminen on ylipainoinen treenin puutteen takia – huomattavasti useampi on ylipainoinen siksi koska makaa ja istuu liian paljon. Kolme salitreeniä viikossa eivät välttämättä kauheasti paina mittarissa jos joka ilta katsotaan telkkua pari-kolme tuntia, viikonlopun ykköshuvia on monen tunnin makaamis- ja elokuvien katseluputki tai kaikki matkat tehdään autolla. Ei pelkästään liikunnan vaan myös passiivisuuden määrä. Siinä missä kotisohvalla on helppo herkutella, pyöräillessä tai haravoidessa se on hyvin vaikeaa.
Moni pyrkii karttamaan hiilareita – tuhat kertaa tehokkaampi vinkki on myydä televisio ja ostaa tilalle koira.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti