Sivut

3.7.2016

Perusasiat kondikseen!



Annoin haastattelun jossa multa kysyttiin, pitääkö paikkansa että omega-6-rasvahapot aiheuttavat syöpää ja diabetesta. Vastaukseni oli tämä: elintavoissa ne on aivan eri asiat joista ihmisten kannattaa olla huolestuneita. Ihmisten olisi hyvä katsoa itseään peiliin, nostaa takapuoli ylös penkiltä ja mennä lenkille!
Jos katsot televisiota kaksi tuntia päivässä etkä harrasta liikuntaa, sinun on aivan turha huolehtia mistään omegakutosten syöpää lisäävistä vaikutuksista - varsinkin kun Suomessa näitä vielä syödään muutenkin liian vähän. Tupakanpoltto, alkoholi, passiivinen työ ja passiivinen vapaa-aika, stressi, vähäinen uni, ylipaino ja liiallinen sokerin syöminen, siinä työsarkaa yllin kyllin jo ihan kansanterveydellisessä mielessäkin. Muutamia kysymyksiä pohdittavaksesi:

  • Katsotko televisiota vähintään kaksi tuntia päivässä?
  • Onko vyötärönympäryksesi yli 80 cm (naiset) tai 90 cm (miehet)?
  • Harrastatko liikuntaa alle 30 min päivässä?
  • Tupakoitko?
  • Juotko itsesi humalaan ainakin pari kertaa kuussa?
  • Onko elämäntilanteesi liian stressaava?
  • Nukutko liian vähän?
  • Syötkö liikaa sokeria tai valkoista viljaa?
  • Jääkö kuidunsaantisi alle 25 grammaan päivässä?
  • Syötkö alle puoli kiloa kasviksia päivässä?
  • Otatko päivässä alle 10 000 askelta?

Jos vastasit yhteenkään kysymykseen KYLLÄ, minulla on sinulle hyviä uutisia: voit lopettaa huolehtimisen omegakutosista, lisäaineista, (täys)viljan vaaroista tai margariinin myrkyllisyydestä. Kirjoita yllä oleva kahdeksan kohdan lista ylös. Valitse listasta kaksi tai enintään kolme asiaa joita uskot että pystyisit lähteä kehittämään. Tee nämä muutokset ja pidä ne 2-3 kuukauden ajan. Jos olet pystynyt pitämään muutokset vielä syyskuussa, valitse uudet kaksi muutosta ja pidä ne seuraavat 2-3 kuukautta. Etene tätä rataa. Keskity olennaiseen, anna epäolennaisen olla, ja takaan että olosi paranee.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti