Sivut

26.4.2015

Painonhallinta - top 3


Painonhallinta ei ole rakettitiedettä. Se ei ole nälän näkemistä, kaloreiden laskemista eikä pillereiden tai ihmejauheiden popsimista. Painonhallinta on loppupeleissä hyvin yksinkertaista ja mikä parasta, jokainen meistä pystyy siihen.
Painonhallinta ei myöskään ole helppoa. Jos olisi, me suomalaiset emme kärsisi ylipainosta. Yksinkertaista se on, mutta ei helppoa. Painonhallinta on vaikeaa juuri siksi, että painnousu on niin inhimillistä. Energia, rasva, suola ja sokeri vetävät meitä ihmisiä luontaisesti puoleemme. Elimistömme on rakennettu niin, että pyrimme säästämään energiaa sen sijaan että kuluttaisimme sitä. 50 000 vuotta sitten henkiin jäivät ne, jotka onnistuivat syömään paljon ja keräämään itselleen suuren energiavaraston – rasvakudoksen. Me kaikki olemme näiden ihmisten jälkeläisiä. Voi tuntua hassulta, mutta sinä joka luet tätä, olet voittajien, selviytyjien jälkeläinen. Sinun esi-isäsi onnistuivat pysymään hengissä. Ne ihmiset, jotka eivät lihoneet millään, kuihtuivat ja kuolivat pois.
2010-luvun Suomessa tämä on kääntynyt ylösalaisin. Elämme yltäkylläisyydessä. Lihominen ei enää olekaan valttikortti vaan sairauksien aiheuttaja. Vielä yli sata vuotta sitten nälänhätä oli yleistä. Tilanne on muuttunut, me emme. Olemme aivoiltamme ja elimistöltämme vielä samanlaisia kuin esi-isämme, jotka vaelsivat metsässä ja ahtoivat itsensä täyteen kun kynnelle kykenivät.
Sinä, joka luet tätä tekstiä, ehkä kärsit ylipainosta, tai ehkä joku läheisesi kärsii. Haluan kertoa sinulle yhden jutun. Painonhallinnassa ei kannata nähdä nälkää. On täysin mahdollista rakentaa ruokavaliosta sellainen, että se antaa sinulle kylläisyyttä ja pudottaa silti painoasi. Painonhallinnassa ei tarvitse alkaa laskemaan kaloreita. Painonhallinnassa kannattaa rakentaa sellainen ruokavalio, jota uskot pystyväsi noudattamaan vielä 20 vuodenkin päästä. Ruokavalion pohjana kannattaa käyttää omaa, nykyistä ruokavaliotasi ja tehdä siitä vähitellen pieniä muutoksia. Unohda valmiit ruokaohjelmat, kesäksi kuntoon-dieetit ja herkuttomat helmikuut. Ne toimivat 1 %:lla ihmisistä.
Jos laitat seuraavat kolme asiaa kuntoon ruokavaliossasi, saat takuuvarmasti tuloksia:
1. Säännöllinen ateriarytmi aamusta iltaan (ateria tai välipala 3-4 tunnin välein estää nälän kasvamisen liian suureksi)
2. Syö kasviksia, marjoja, hedelmiä ja juureksia ainakin 700 g päivässä (nämä vähäkaloriset superruoat vievät ruokavaliosta tilaa kaloripitoisemmilta ruoilta ja antavat tuhdisti vitamiineja ja kivennäisaineita)
3. Pidä jalostetun ruoan ja pikaruoan määrä minimissä – suosi täysviljaa valkoisen hötön sijaan, valmista ruoat itse valmisruoan sijaan, vähennä sokerilla maustettuja ruokia.
Näillä neuvoilla on hyvin vaikeaa olla ylipainoinen. Kukaan ei liho kaurapuurolla, ruisleivällä tai marjoilla.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti