Sivut

3.12.2014

Mitä yhteistä on ruokien lisäaineilla ja lentämisellä?

Ehkä jo tiedätkin, että autolla ajaminen on monta kertaa vaarallisempaa kuin lentäminen.



Tästä huolimatta lentämistä pelätään huomattavasti enemmän kuin autolla ajamista. Yksittäiset onnettomuudet kuten terrori-isku tai lento-onnettomuus saavat aikaan maailmanlaajuista pelkoa lentämistä kohtaan. Tiesitkö, että vuoden 2001 terrori-iskujen jälkeen yhdysvaltalaiset vaihtoivat lentämisen pelossa autoiluun siihen tahtiin, että loppuvuodesta kuoli auto-onnettomuuksissa satoja ihmisiä enemmän kuin normaalisti? Terrori-iskujen tappava vaikutus ei siis ulottunut ainoastaan iskuun vaan huomattavasti pidemmälle.

Autoilu tappaa todennäköisemmin kuin lentokoneella lentäminen. Ihminen on suuremmassa vaarassa hypätessään autoon kuin lentäessään lentokoneella. Mutta miten ihmeessä tämä liittyy ruokien lisäaineisiin?

Lisäaineiden haitalliset vaikutukset ovat spekulaatiota ja pelottelua eivätkä perustu mihinkään faktaan tai laadukkaaseen tutkimukseen. Minkä tahansa ravintoaineen (tai aineen) liiallinen nauttiminen on haitallista. Näin esimerkiksi C-vitamiini liian runsaina annoksina saattaa heikentää kehittymistä kuntosalitreenissä sekä lisätä riskiä sairastua syöpään ja liiallinen pähkinöiden syöminen alentaa veren hyvää HDL-kolesterolia. Vesi on voitehista vanhin, mutta liiallinen vedenjuonti ei todellakaan ole suositeltavaa.

Sama koskee lisäaineita. Esimerkiksi rasvaton vaniljajogurtti sisältää aspartaamia ja asesulfaami-K:ta. Tämä tieto pelästyttää helposti terveystietoisen kuluttajan. Tosiasiassa näiden makeutusaineiden määrät jogurtissa ovat niin pieniä, että 60-kiloisen henkilön tulisi nauttia sitä 10 kiloa päivässä, jotta enimmäismäärä täyttyisi.

Vaikka lisäaineet eivät siis ole pahimpia syöpien ja muiden sairauksien aiheuttajia, ne herättävät ihmisissä suurta pelkoa. Miksi haluan tuoda tämän asian esille?

Haluan tuoda tämän asian esille siksi, että siinä missä lisäaineiden vaarallisuus on spekulaatiota, meidän jokapäiväisessä elämässämme esiintyy runsaasti asioita, jotka ihan oikeasti ja tutkitusti aiheuttavat sairauksia. Näitä ovat:
- Vähäinen kasvisten, marjojen ja hedelmien syönti. Tiesitkö että suomalainen syö keskimäärien 160 grammaa kasviksia päivässä? Määrän tulisi olla ainakin 500 grammaa. Liian vähäinen kasvisten syöminen on yksi voimakkaimmin sairauksia lisääviä tekijöitä länsimaissa.
- Runsas valkoisen viljan, sokerin ja jalostetun ruoan syöminen.
- Liian alhainen kuidunsaanti ruokavaliosta.
- Liian vähäinen liikunta, runsas istuminen ja television katselu.
- Tupakointi
- Ylipaino
- Alkoholi
- Liiallinen auringossa oleminen

Lentämisellä ja lisäaineilla on yhteistä se, että siinä missä jokapäiväisestä elämästämme löytyy runsaasti syitä, jotka aiheuttavat sairauksia ja ovat vaarallisia, ihmisten huomio ja pelko kiinnittyy helposti yksittäisiin juttuihin, jotka eivät edes ole niitä suurimpia riskejä. Yksi syy tähän varmasti on median uutisointi: lisäaineiden väitetyistä haittavaikutuksista revityt otsikot herättävät pelkoa samaan tapaan kuin lentokoneonnettomuudet. Kuinka moni vähensi autoiluaan jokunen viikko sitten sattuneen onnettomuuden jälkeen, jossa äiti ajoi autonsa päin bussia?

Olen sitä mieltä, että luonnollinen, vähän jalostettu ja mahdollisimman vähän lisäaineita sisältävä ruokavalio on erittäin hyvä lähtökohta. Ei kukaan lisäaineita oikeasti tarvitse! Kohtuudella nautittuna niistä ei kuitenkaan ole haittaa. Poikkeuksena ovat pienet lapset. Koska lapset painavat niin vähän, heillä lisäaineiden enimmäismäärä täyttyy melko helposti, joten lasten kanssa tämän asian kanssa kannattaa olla tarkempana – sama juttu tosin koskee ravintoaineita lapsilla ylipäätään.

Miten siis toimia? Neuvon sinua tsekkaamaan ylempänä olevan listan sairauksia aiheuttavista asioista. Suosittelen suuntaamaan päähuomiosi esimerkiksi kasvisten syömiseen, kuidunsaantiin, liikuntaan, ylipainoon ja tupakointiin. Jos vyötärönympäryksesi on 100 cm, päähuolenaiheesi eivät ole lisäaineet. Jos katsot päivässä kolme tuntia televisiota, sama juttu. Jos juot humalahakuisesti kerran kuussa tai useammin, sama juttu jälleen. Syötkö kasviksia puoli kiloa päivässä? Entä marjat? Saatko hiilihydraattisi laadukkaista lähteistä? Nämä ovat asioita, joilla on ihan oikeasti merkitystä.

Terkuin Kurvista,

Petteri

2 kommenttia:

  1. Hyvä teksti! Hyvä kuulla ns. järjen ääntä kaiken lisäainekammon ja suoraan sanottuna normaalin ruoan kammon keskellä. Tuntuu, että nykyään normaalin kotiruoan syöminenkään ei ole enää "terveellistä" kun kaiken pitäisi olla rasvatonta, maidotonta, gluteenitonta, sokeritonta jne. Totuus on kuitenkin se, että perusruoalla pärjää pitkälle eikä myöskään lisäravinteita tarvita (tavallinen kuntoilija eikä edes aktiiviliikkuja). Terveellisestikin elävien ja aktiivisesti liikuntaa harrastavienkin soisi myös kiinnittävän huomiota istumisen määrään, sen määrä on naika hurja monella nykyihmisellä eikä sen negatiivisia vaikutuksia tunnin lenkillä paikata. Pienillä teoilla ja perusasioihin keskittymisellä voi siis vaikuttaa jo kovasti!

    VastaaPoista
  2. Hyvä teksti! Mutta, lisää painoarvoa asiallesi tässäkin tekstissä (johon kyllä uskon täysin) toisi ne lähteet, mihin perustat kirjoituksesi. Olen huomannut, että asianmukaisilla ja oikeilla lähteillä saa fanaattisimmankin itseopiskelleen 'ämätööriasiantuntijan' miettimään suhtautumistaan näihin asioihin.

    VastaaPoista